Audi CEO Duesmann: Hurtigere overgang til e-mobilitet - fra 2026 lanceres kun nye elbiler

  • Fra 2026 lancerer Audi kun nye fuldt elektriske modeller på det globale marked
  • Audi vil afvikle produktionen af de sidste forbrændingsmotorer inden 2033
  • Audi CEO Duesmann på Climate Neutrality Foundation-konferencen i Berlin: "Audi er klar til at tage det afgørende og kraftfulde skridt ind i den elektriske tidsalder."

Produktionen af Audis sidste helt nyudviklede model med forbrændingsmotor starter om bare fire år. Og fra 2026 lancerer premium-mærket kun nye modeller på det globale marked, der drives udelukkende af elektricitet. Som en del af sin strategiske tilpasning accelererer virksomheden overgangen til e-mobilitet. Audi vil gradvis afvikle produktionen af forbrændingsmotorer frem mod 2033 og sigter samtidig mod at opnå netto-CO2-neutralitet senest i 2050.

”Gennem vores innovative styrke tilbyder vi bæredygtige og CO2-neutrale mobilitetsmuligheder,” fortsatte Duesmann. ”Jeg tror ikke på succes gennem forbud. Jeg tror på succes gennem teknologi og innovation.” Den nøjagtige timing af forbrændingsmotorens ophør hos Audi vil i sidste ende blive bestemt af kunder og lovgivning. Virksomheden forventer at se fortsat efterspørgsel i Kina efter 2033, hvorfor der muligvis vil være en forsyning af biler med forbrændingsmotorer, der produceres der lokalt. Samtidig udvider Audi sit udvalg af fuldt elektriske modeller betydeligt. Med de nye e-tron GT, RS e-tron GT, Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron modeller lancerer Audi allerede flere elbiler end modeller med forbrændingsmotorer i år. I 2025 sigter mærket mod at udbyde mere end 20 fuldt elektriske modeller. ”Med denne køreplan skaber vi den nødvendige klarhed til at foretage en afgørende og kraftfuld overgang til den elektriske tidsalder. Vi sender signalet om, at Audi er klar,”sagde Duesmann.

Udvidelsen af en bred opladningsinfrastruktur og vedvarende energikilder er også afgørende for opstarten af e-mobilitet og dens accept i samfundet. Audi er aktivt involveret i begge områder. For eksempel afslørede virksomheden fra Ingolstadt for få uger siden Audi charging hub-pilotprojektet som sin egen premium-opladningsløsning med et reservationssystem og lounge. Desuden har bilproducenten indgået et samarbejde med energileverandører for at fremme udvidelsen af vedvarende energikilder.

Audi vil samtidig yde den bedst mulige indsats i udviklingen af forbrændingsmotoren lige indtil den endelige afvikling og yderligere forbedre eksisterende generationer for at opnå større effektivitet med store kundefordele. Som sådan er en ting helt sikkert: "Audis sidste forbrændingsmotor vil være den bedste, vi nogensinde har bygget," sagde Duesmann.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk