Audi activesphere concept – rå elegance med innovativ betjening

  • Audi præsenterer elektrisk crossover-coupé med quattro
  • Luksuscoupé, der kan forvandles til pickup
  • Innovativt betjeningskoncept med ”mixed reality”-briller

Med Audi activesphere concept fuldender Audi sin kvartet af sphere-konceptbiler. Efter roadsteren Audi skysphere og sedanen Audi grandsphere i 2021 samt den rummelige Audi urbansphere i april 2022 præsenteres nu en firedørs crossover-coupé med et fleksibelt karrosserikoncept. Activesphere kombinerer en elegant sportslig bil i luksusklassen med frihøjde og store 22” hjul, som også signalerer offroadkørsel. Sportback-bagenden på activesphere kan med et tryk på en knap forvandles til et åbent lad, der er perfekt til transport af fritidsudstyr som fx cykler. Den vigtigste tekniske innovation i Audi activesphere er dog det innovative betjeningskoncept ”Audi dimensions”, der med ”mixed reality” skaber en perfekt syntese mellem omgivelserne og den digitale verden.

Audi activesphere concept udgør en ny form for crossover, som kombinerer elegancen fra en Audi Sportback, de praktiske egenskaber fra en SUV og ægte offroadegenskaber med hinanden. Den er udstyret med en elektrisk drivlinje og lynopladningsteknologi fra Audis PPE-platform, og er en del af familien bestående af sphere-konceptbiler.

Design med rå elegance
De udvendige mål gør Audi activesphere concept tæt på identisk i størrelse med Audi A6 – en længde på 4,98 m, en bredde på 2,07 m og en højde på 1,60 m.

En markant del af bilens karrosseri udgøres af glasflader. På fronten af activesphere er singleframe-grillen udført som et transparent glaselement, der giver passagererne frit udsyn til vejbanen gennem det vidt åbne frontområde. På siderne, nederst på dørene, er der glasflader, som ophæver adskillelsen mellem natur og kabine, når activesphere kører offroad. Også den brede, buede bagklap er udstyret med et stort glaselement, ligesom taget er transparent og sørger for masser af dagslys i kabinen.

Det udvendige design signalerer terrænegenskaber og synliggør med de enorme hjulkasser, at bilen er udstyret med det variable, elektronisk regulerede firehjulstræk quattro. Frihøjden på Audi activesphere er også variabel og kan hæves med 40 mm fra basishøjden på 208 mm – perfekt til terrænkørsel – eller sænkes med 40 mm til kørsel på vejen.

Forlygteenhederne er smalle som fokuserede øjne med en pupil og henviser samtidig til Audi-logoet med de fire ringe. Enhederne viser en ny, umiskendelig digital lyssignatur, som Audi præsenterede for første gang på Audi grandsphere: the Audi eye. På activesphere er denne signatur nu også variabel, hvor onroad- og offroad-køreindstillingerne har hver deres variant.

Sportback og active back – en variabel bagendekonstruktion
Den transparente bagrude kan skubbes næsten helt flugtende hen over taget på Audi activesphere. Samtidig klappes bagendens nederste, lodrette element ned i vandret, hvorved der åbner sig et anvendeligt lad, som allerede har integreret holder til eksempelvis cykler – active back. Sidefladerne på bagenden – C-stolperne – forbliver uforandret i deres position og bibeholder dermed activespheres dynamiske silhuet. En skillevæg bag bagsæderne kører op og beskytter kabinen mod vind og vejr.

Funktionelt og enkelt interiør
Enkelhed og overskuelighed møder føreren i kabinen i Audi activesphere. Når Audi activesphere concept kører i den automatiserede funktion, er instrumentpanel, rat og pedaler ikke synlige. Hvis føreren selv ønsker at overtage rattet, så kører instrumentpanelet med rattet op fra sin forsænkede position under forruden. Betjeningselementerne til MMI touchless i dørene er hele tiden tilgængelige for øjne og hænder, fx til betjening af rude- og sædeindstillinger.

Audi dimensions – mixed reality
Friheden fra den autonome kørsel kan man udnytte aktivt og selv udforme i activesphere takket være en ny visnings- og betjeningsteknologi. Det innovative betjeningskoncept Audi dimensions kombinerer den fysiske og den virtuelle verden (mixed reality) ved at vise digitale informationer i realtid i synsfeltet.

Det centrale element i det nye system er innovative mixed reality-briller*, der på samme tid viser de reelle omgivelser og vejen samt informationer og interaktionselementer i synsfeltet. På den måde kan man få vist alle de oplysninger, som er relevante for føreren – fx om bilens tilstand og fra navigationen. Og i kabinen kan personen med brillerne se betjeningselementer og andre virtuelle visninger, som er skjulte for det blotte øje i kabinens overskuelige og enkle design. Man kan endda styre den yderst præcise interaktion med disse usynlige berøringsfølsomme zoner ved hjælp af mixed-reality-optik, for brillerne viser funktionerne og deres udførelse reaktivt og i realtid samtidig med håndens berøring.

Brugeren ser virtuelle detaljer, som i første omgang udelukkende er til information. Hvis brugeren fokuserer med sine øjne på disse elementer og dermed signalerer interesse over for systemet, bliver der vist et mere detaljeret indhold – ligesom et manuelt klik, som åbner en undermenu. Den aktive tilstand for et interaktionselement opnås altså, så snart brugeren fokuserer og interagerer via håndbevægelser, og bilens ”user interface” (den virtuelle visning i brillerne) reagerer på ændringer i realtid som et konventionelt betjeningsinstrument.

Det virtuelle betjeningselement bevæger sig hen mod brugeren, så denne kan interagere komfortabelt med brugerfladen uafhængigt af sin siddeposition, så i modsætning til et fysisk betjeningselement som en drejekontakt skal brugeren ikke bøje sig frem eller strække armene.

Bilen står således for et brud med det traditionelle betjeningskoncept med displays og fysiske betjeningselementer. I stedet vises betjeningselementerne svævende foran de funktionselementer, som de hører sammen med. Fx vises regulatoren til klimaanlægget foran luftdysen, og det interaktive entertainment- og soundpanel vises over højttaleren.

Grænseløs anvendelighed
Men teknologien byder på mange flere muligheder. Fx kan man i offroadindstillingen projicere 3D-grafikker over topografien ind i det virkelige landskab og få vist anvisninger fra navigationen og informationer om destinationen. Her kan man også anvende data vedr. trafiksikkerheden fx advarsler om køer eller glatte veje.

Også uden for activesphere-kabinen giver opkoblingen mellem brillebrugeren og bilen samt økosystemet masser af muligheder. activesphere-føreren kan tage sine briller med ud af bilen og der fx få vist navigationen på cykelruten eller ideallinjen på turen ned ad skibakken.

PPE med 800 V ladeteknologi
Ligesom de beslægtede konceptbiler Audi grandsphere og Audi urbansphere er activesphere concept bygget på den mest innovative elektriske drivlinjeplatform fra Audi – Premium Platform Electric (PPE). Den udvikles i samarbejde med Porsche AG under ledelse af Audi, og allerede fra i år vil den første serieproducerede Audi model på PPE-basis blive præsenteret.

Audi activesphere concept er udstyret med et ca. 100 kWh batterimodul, der giver en rækkevidde på langt over 600 km, samt 800 V ladeteknologi. Ligesom i Audi e-tron GT quattro sikrer denne teknologi, at batteriet kan oplades med op til 270 kW ved lynopladere. Det muliggør ladetider, hvor det kun tager 10 min. at lade energi til 300 km kørsel.

En elmotor på både for- og bagakslen på den firehjulstrukne Audi activesphere concept leverer en samlet ydelse på 442 hk og et drejningsmoment på 720 Nm. Konceptbilen er desuden udstyret med Audi adaptive air suspension.

Læs mere om Audi activesphere concept og download flere billeder og video

* Tidligere var VR-briller begrænset til at kunne vise en kunstig ”virtuel” realitet uden at inkludere den virkelige verden. Senere blev teknologien videreudviklet til ”augmented reality”, hvor den virkelige verden overlappes med virtuelt indhold. Mixed reality – det er næste skridt – er nu i stand til at afbilde virtuelt indhold med en rumlig relation til den virkelige verden. Der er ingen tvivl om, at mixed reality fremover vil løfte mulighederne for AR-headup-displays til et nyt niveau, når det gælder fleksibilitet, præcision og visbart indhold.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk